Varför är sämsta mascaran sämst?

Läste ett inlägg hos Temptalia där hon ber sina läsare nämna den sämsta förlängande mascaran någonsin. Efter att ha läst kommentarerna noga (vill ju inte köpa grisen i säcken) började jag fundera över varför jag tycker som jag tycker. Vad är det som gör en mascara bra eller dålig? Vad påverkar min upplevelse? Vad är det???

Bra och dålig mascara

Vad händer om en mascara marknadsförs som förlängande och inte håller vad den lovar?  Är mascaran dålig då? Om samma mascara marknadsförs som en basic vardagsmascara kommer betyget se annorlunda ut då? Är det förväntningarna som avgör betyget? Ja, jag tror det. Ta exempelvis Maybellines Great Lash Mascara. Den marknadsförs som en produkt som kan bygga upp volymen. Inget överdrivet, varken hur mycket eller hur lite. Kort och gott att det går att bygga upp volymen. Medan Maybellines Volume Express the Colossal marknadsförs som en mascara som ger nio gånger (!) mer volym i ett enda drag. De lovar guld och gröna skogar.

Jag tror det är större risk att den senare mascaran floppar. Varför? Jo, förväntningarna blir så otroligt höga. Det blir svårt att leva upp till. Men hade samma mascara hållit igen på utopierna kanske fler köpare hade tyckt att den är helt okej.

Det jag vill säga är att min upplevelse av produkten beror mycket på marknadsföringen. Människor är intelligenta varelser som vill tänka själva. De flesta har nog hört uttrycket – det låter för bra för att vara sant! Om allt är guld och gröna skogar blir den naturliga reaktionen att söka efter haken. Om en makthavare lovar för mycket blir jag skeptisk. Jag kommer troligen söka efter brister och missa det som faktiskt är bra med produkten/tjänsten. Lita på mig som kund och jag kommer att lita på dig, din produkt och din tjänst!

Obs! Detta är min subjektiva upplevelse.
 

Translation? Look beneath header menu.


Det här inlägget postades i Smink och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Varför är sämsta mascaran sämst?

  1. Emma skriver:

    SV: Yay, så kul =) välkommen

  2. Bjooti skriver:

    Det där med maskara är verkligen så himla personligt, men jag håller med dig – desto högre företagen bygger upp våra förväntningar, desto större är risken att det blir plattfall.

  3. Merima skriver:

    Men som min hemkunskaps lärare sa, ”reklam får inte ljuga”
    Därför skriver dom t.ex. ”200% längre fransar” men 200% längre än vad? Man vet inte om dom menar längre än ett finger eller än ett sandkorn, det har jag haft i huvudet enda sedan den lektionen… Reklam får inte ljuga därför vrider dom lite på de.
    Eller som i deodorant reklamen säger dom ”resultatet håller upp till en vecka” notera att dom säger UPP TILL alltså kan det även vara en timme eller en dag bara.

    Så man blir ju ganska så sur på de flesta mascarorna eftersom att när de visas på reklamen så har modellerna alltid jättelånga och fina ögonfransar men resultatet när man köper mascaran blir aldrig det samma.

    • Ja, de är verkligen smarta de där reklam-makarna. 🙂 Reklam är jättebra att inspireras ifrån men det gäller att vara kritisk och granska det som faktiskt sägs/står. Precis som du säger så kan man ju undra vad 200% står för. Eller som i mitt exempel ovan: 9 gånger mer volym (!). Mer volym än vad?
      Ha det så bra!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *