IKEA den elake Big Brother

Passa er för IKEA. Det är ett enda stort big brother-varuhus som kartlägger dina köpvanor noga. So what, gärna för mig!

Aftonbladet och Expressen kommer med nya och häpnadsväckande nyheter om möbeljätten IKEA. Enligt artiklarna har IKEA utformat sina lokaler på ett sätt som ska generera fler köp från besökarna. Ööh?!? Det var verkligen en häpnadsväckande upptäckt. Att en professor styrker detta i sin forskningsrapport gör att det hela känns ännu märkligare.

De flesta (alla) butiker möblerar väl på ett sådant sätt som genererar fler köp. Eller?  Jag har då aldrig gått in i en vanlig matvaruaffär och kunnat roffa åt mig mjölken strax före kassorna. Varför? Jo, för att mjölken är strategiskt placerad för att generera fler köp. Men detta var säkert ingen nyhet för er kära läsare.

Både Aftonbladet och Expressen skriver att det är svårt att hitta ut ur ett IKEA-varuhus och det gör att människor handlar mer än vad de hade tänkt. Jag vet att många håller med i detta avseende. Tillgänglighet i fysiska miljöer intresserar mig mycket och min åsikt är att det är precis tvärt om. IKEA har kartor placerade runt om i varuhuset så man lätt kan hitta till avdelningar, utgångar och genvägar till dessa. Hur många gånger ser man det i ett varuhus? Det börjar bli vanligare men jag vågar påstå att IKEA var några av föregångarna.

Är det några som borde bli granskade i frågan om att lura in sina kunder i labyrinter så är det Aftonbladet.se . Har aldrig sett någon mer otillgänglig sida. Otydlig, svårnavigerad och full med skräp. Dock finns det bra artiklar men de är allt för svåra att hitta på deras röriga sida. Observera att jag endast klagar på deras webbsida. Pappersupplagan är faktiskt helt okej. Expressens sida har jag ingen åsikt om – den duger.

Här kan du läsa Aftonbladets artikel…
Här kan du läsa Expressens artikel…
[adrotate banner=”28″]


Det här inlägget postades i Inredning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till IKEA den elake Big Brother

  1. svartkatt skriver:

    Hej!

    Jag håller med om att IKEA har det mest avancerade planeringsverktyg för att snabbt kunna navigera sig runt i varuhuset. Ikea om någon har underlättat för kunden att på snabbast möjliga sätt kunna komma till önskat område genom sina alla olika ”dolda” genvägar. Visst om man inte är så bekant med sitt ikea-varuhus kan det bli svårare att hitta fram direkt men till utgången är det ju bara att följa skyltning i golvet.

    Aftonbladet skulle verkligen kunna navigera om sin webbsida där allt omöjligt skräp & annonser syns men DOCK inte dom intressanta artiklarna. När man väl lyckas komma fram till en bra artikel kan man bara läsa rubriken då resten är en betaltjänt. Visst det är inte många kronor per artikel men om man vill läsa flertalet kan man nästan komma upp i 10 papperstidningar.

    Ja, helt enkelt är webben långt ifrån tillgänglig för alla även om verkligheten inte heller är så tillgänglig när det väl kommer till kritan att ta sig fram med rullstolar, vita käppar eller bara en vanlig barnvagn….

    • Fabiana - inspirerande mode och inredning skriver:

      Helt sant! Håller med fullständigt. Och det där med betal-artiklarna på Aftonbladet är för mig en gåta! Det är bara att gå till flashback forum, finns alltid någon som lägger ut artikeln på nätet. Nä, AF’s betal-artiklar är bara fåniga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *